Selasa, 19 Mei 2015

Naha Leres di Tatar Sunda aya Ageman Asli (Lokal)?

Simkuring maca komentar dina hiji milis anu lolobana dieusian ku urang Sunda atawa rahayat Jawa Barat. Aya hiji member anu ngomentaran perkawis ngimpor: bengsin ngimpor…. beas ngimpor, agama(?)…. ngimpor oge he he he….”

Mun diteungeutan mah meh ampir kabeh barang atawa kabutuhan urang Indonesia impor ti luar nagari. Ti mimiti alat elektronik, kacantikan, bentang pelem, sistem pendidikan, sampeu, uyah, beas, daging, pakaean, mobil, motor, jeng nu sejenna aya patalina jeung impor. Ulah salah sangki urang oge pan aya anu bagerak dina katuangeun samodel kue jeung mi instan eskpor ka luar nagari.

Ari perkawis ageman mah asa na teh henteu. Kuring sorangan can ngarti tina istilah impor. Anu disebat impor teh dasarna kana kahayang ti nagari urang yen eta hal atawa barang anu aya di luar nagari kedah diasupkeun ka nagari urang. Mun eta definisina, berarti ti urangna anu mikahoyong asup. Lamun dipake ka agama mah asana teh datang sorangan ka nagari urang: ku para semah. Janten istilahna lain imfor, ekspor meureun. Tapi eta kudu aya kasepakatan dua nagari atawa pamarentah atanapi pangusaha mun rek make istilah eta. 

Pan dina ageman mah anu kuring nyaho euweuh anu ngayakeun kasapakatan boh antara urang Sunda jeung anu nganut ageman ti luar. Ageman bermuatan pulitik atawa janten kasepakatan saatos urang semah tiasa umajak urang lokal lebet ageman anu dianut ku semah. Kuring yakin dina cara umajakna oge ku jalan hade. Pan ageman mah urusan kahadean, maenya jalan sasar anu matak picilakeun. Heueuh ari keur di nagari luar mah aya perang heula, palagan heula mun embung diajak asup ageman anyar teh. Ari di nagari urang, khususna Sunda mah teu kacaritakeun. Kalah urang Sunda sorangan anu lebet ageman anu ti luar teras bae nyebarkeun di masarakatna.

Anu katalungtik ku abdi mah dina ageman mah teu aya urusanna sareng istilah ekonomi samodel kitu. Wening tina ati sareng pedah aya pidawuh pepentol agama atawa Nabi keur nyebarkeun ageman supados anu sanes tiasa kacandak dina jalan anu leumpueng. Jigana tiap ageman ti luar anu asup oge misina kitu.

Cing numutkeun baraya Sunda: naha leres di masarakat Sunda teh aya anu disebat ageman asli; produk lokal? Sakaterang abdi mah, anu disebat Ageman Wiwitan Sunda atawa aliran perjalanan anu kiwari disebat aliran kepercayaan eta ajaran sareng ritual na deukeut ka agama sapertos Budha, Hindu, sareng Majusi (nu ieu ampir sami anu ku madrais di Kuningan dijalankan: muteran seuneu). Mun dipaluruh dina sajarah deui, pan urang Sunda teh aya hubunganna sareng urang India. Mangga geura guar deui asal usul urang Sunda sareng sajarah Karajaan Tarumanagara pan dina buku sajarah mah disebatna karajaan Hindu.

Tah, kuring naros deui ka baraya: naha aya kitu ageman anu asli ti nagari urang atawa anu asli produk lokal (Sunda)? Jigana mah kedah maluruh heula definsi (hakikat) aseli. Ah keun engke isuk jaganing geto aya anu medar eta. Kuring ngabandungan bae. Rumaos bodo. Tangtos kedah janten lenyepaneun.